Сторінки

Шукати в цьому блозі

понеділок, 19 березня 2012 р.

Засідання районного МО вчителів початкових класів "Крок за кроком"


1.     Вступ
Мета сучасного навчального закладу забезпечити можливість нашим дітям зберегти своє здоров’я за період навчання у школі, сформувати необхідні знання, вміння та навички, навчити використовувати отримані знання в повсякденному житті.
Що таке здоров’язберігаючі технології навчання?
Який він, здоровязберігаючий урок?
На ці та інші запитання ми спробуємо знайти відповіді разом.
         2. Вправа «Очікування»
 Пишуть власні очікування на паперових метеликах і прикріплюють їх на плакаті «Квітник спілкування» над квітами.
3.     Вправа «Чарівний мішечок»
4.Вправа «Повітряна куля» (про важливість здоров’я для людини)
Це повітряна куля, котра летить над землею. Це ви. Навколо Вас яскраво сяє сонце, виграє блакиттю спокійне і чисте небо.
Напишіть, які 7 цінностей важливих саме для Вас, Ви взяли б із собою у подорож ( наприклад, гроші, здоровя, родина, робота, кохання, щастя тощо). А тепер уявіть, що Ваша повітряна куля почала стрімко знижуватися … Ось-ось і вона має впасти на землю... Вам вкрай необхідно позбавитися баласту, всього зайвого, аби Ваша куля мала змогу набрати висоти. Скиньте баласт, викресливши 3 (а тепер іще 3) слова зі списку. Що Ви залишили в ньому, важливого для Вас?
(Усі по черзі зачитують життєві цінності. Тренер записує їх на дошці. Якщо слова повторюються, навпроти їх ставляться позначка»+». Далі визначається рейтинг найважливіших цінностей).
Як відомо, гарне здоров’я сприяє  успішному навчанню, а успішне навчання –покращенню здоров’я. Навчання і здоров’я нероздільні. Останнім часом катастрофічно погіршується  здоров’я учнів.
За даними досліджень 
• 14% дітей практично здорові, 
• 50% мають функціональні відхилення, 
• 35-40% хронічні захворювання. 
Серед школярів за період навчання в 5 раз зростає кількість порушень органів зору, 
у 3 рази - патологія травневої системы, 
у 5 разівпорушення постави, 
у 4 рази - нервово-психічних розладів. 
• За останні роки в 20 разів збільшилась кількість дітей низького зросту. 
На кінець навчального дня погіршується самопочуття учнів, більшість школярів витрачають на підготовку домашніх завдань більше 2,5- 3 годин , 
• больше 60% дітей не можуть одразу заснути, що говорить про нервову перевтому, навчальне перенавантаження;
• Абсолютно здоровими можуть вважати себе 1/3 першокласників, а вже до 6 класу кількість  таких учнів знижується  до 22 %. 
Такі наслідки має сучасна система освіти.
5.     Експрес-анонс  
 «Розпочати нашу зустріч хотіла б, процитувавши Ізраїля Іцковича Брехмана— російського вченого-фармаколога, доктора медичних наук, професора, творця валеології: «Именно здоровье людей должно служить главной «визитной карточкой» преуспевающего общества».Саме здоров’я учнів нашого навчального закладу має слугувати головною візиткою школи.
Не можна не згадати вирази великих філософів античності.
 — Ми вчимося не для школи,а для життя.
Усунь причину, тоді мине хвороба.
Маю надію, що наша спільна робота на засіданні буде плідною, розмови - лише конструктивними.
Англійський письменник Бернард Шоу зазначав: «Якщо в однієї людини є яблуко й у іншої є яблуко, то після обміну в них залишиться по одному яблуку. Але якщо в однієї людини є ідея і в іншої є ідея, то після обміну в них залишиться по дві ідеї».
Спробуємо і ми обмінятися думками
6.Правила роботи на занятті
У роботі вам допоможуть поради, за якими педагогічний колектив нашої творчої групи  уже працює.
 Будьте відкритими для нових вражень і нового досвіду: аналізуйте власні почуття,думки, ставлення до того, що відбувається на занятті.
·  Будьте доброзичливими і щирими, немає потреби кривити душею, говорячи про те, з чим ви не згодні.
·  Ви маєте власну думку, вона цінна для нас, висловлюйте її в конкретній формі, говоріть від власного імені, оскільки інші можуть мати протилежні погляди.     
7.Вправа «Мозковий штурм» ( 5 хвилин )
«Це неможливо»,- сказала Причина.
«Це безвідповідально»,- зауважив Досвід.
«Це марно»,- відрізала Гордість.
«Спробуй …»- прошепотіла Мрія.

І перше питання, на яке кожен з вас спробує дати відповідь; Що для мене особисто означає здоров’я?
Особисто для мене - це стан доброго самопочуття та внутрішньої гармонії.
Спробуйте відповісти на це питання і ви!
Учасники називають якомога більше асоціацій до слова «здоров'я»:
 • успіх;
 • спокій;
 • спілкування:
 • впевненість:
 • стабільність;
 • спілкування з природою;
 • життєрадісність;
 • гармонія;
• хороше самопочуття тощо.
Ознайомимося, як розуміється поняття «здоров'я» Всесвітньою організацією охорони здоров’я. Здоров'я — це стан повного фізичного, духовного і соціального доб­робуту, а не лише відсутність хвороб чи фізичних вад.
9. Вправа «Колесо життя»
 
Існує багато визначень поняття здоров'я. Зокрема, Білл Райн — професор школи соціальної роботи Мак Гілл університету (Канада) — пропонує концепцію поняття «здоров'я», в основу якої покладено світогляд перших поселенців Канади, які сприймали життя, як коле­со. Відповідно до цього світогляду, усе в житті має бути в гармонії, тобто кожна сфера життя має бути розвинута достатньою мірою.

Завдання для учасників засідання
— Намалюйте на аркуші велике коло, позначте центр.
— Намалюйте 8 спиць від центру і позначте кожну так: духовна, інтелектуальна, емоційна, фізична, соціальна, професійна, екологіч­на, психологічна сфери життя.
— Кінець і початок спиць позначте так, щоб біля центру зібралися назви з негативним забарвленням «-», а біля кола — назви з позитив­ним забарвленням «+».
Сфери життя
• Духовна (неактивний — активний).
• Інтелектуальна (самовдоволений — допитливий).
• Емоційна (нестійкий — стійкий).
• Фізична (нездоровий — здоровий).
• Соціальна (самотній — несамотній).
• Професійна (незадоволений — задоволений).
• Екологічна (недбайливий — дбайливий).
• Психологічна (неадалтивний — адаптивний).
— Знайдіть і позначте крапкою на кожній спиці місце, яке най­більше відповідає вашому стану.
— З'єднайте крапки суцільною лінією.
Запитання для обговорення
— Чи утворилося коло?
— Чи далеко ви заїдете на вашому «колесі життя»?
— Які сфери вашої життєдіяльності слід удосконалити?
Кожна зі спиць утримує наше «Колесо життя» у рівновазі. Вар­то розвивати наші спиці рівномірно для того, щоб прожити життя гармонійно.
10.Вправа «Квітка здоров´я»
Обєднатися в пари «Рукавичка»
Наше здоров´я багато в чому залежить від нас самих. Потрібно відповідально ставитися до нього. Деякі вчинки зміцнюютьздоров´я, роблять людину життєрадісною. Це загартовування, зарядка, дотримання режиму дня, заняття спортом. Зараз у парах обговоріть та напишіть на пелюсточці квітки приклад відповідального ставлення до здоров´я
11.Руханка «Волочиський дощ»
- Друзі, ви знаєте, що таке волочиський дощ? Якщо будете уважні, то почуєте, який він.
У Волочиську піднявся вітер (терти долоні)
Починає крапати дощ (клацання пальцями)
Дощ посилюється (по грудях)
Починається справжня злива (по ногах)
А ось гроза, справжня буря (тупотіти)
Буря вщухає
Злива перетворюється на дощ
Рідкі краплі падають на землю
Вщухає вітер
Сонце

12. Вправа “Мікрофон»
- Які фактори шкільного життя є загрозливими? Відповіді учасників.
Ознайомимося з загрозливими для здоров’я учня факторами, визначеними вченими всесвітньої організації охорони здоров’я.
         Стресова педагогічна тактика;
         Невідповідність методик і технологій навчання віковим і функціональним можливостям учнів;
         Недотримання елементарних фізіологічних і гігієнічних вимог до організації навчального процесу;
         Недостатня грамотність батьків у питаннях збереження здоров’я дітей;
         Прогалини в існуючій системі физичного виховання;
         Не вираховування період працездатності учнів під час уроку (період входження до роботи, період високої продуктивності, період зниження продуктивності з ознаками втоми).
         Інтенсифікація навчального процесу;
         Функціональна неграмотність педагога у питаннях  збереження і зміцнення здоров’я;
         Часткове руйнування служб шкільного медичного контролю;
         Відсутність системної роботи з формування цінності здоров’я і здорового способу життя
Як ми з вами з’ясували у ході роботи, існуюча система традиційної освіти носить руйнуючий характер, є загрозливою для здоров’я учнів.
Та все в руках вчителя. У школі вчитель – не лише педагог, вихователь, це і лікар здоров’я. І місцем реалізації його дбайливого ставлення до здоров’я учнів є Урок. Саме урок — головне поле реалізації здоров’язберігаючих освітніх технологій.
Тож давайте спробуємо дати відповідь на питання:
Що таке здоров’язберігаючі технології навчання?
Під здоров’язберігаючими технологіями сьогодні слід розуміти:
- сприятливі умови навчання дитини в школі (відсутність стресових ситуацій, адекватність вимог, методик навчання та виховання);
-оптимальну організацію навчального процесу (відповідно до вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм);
-повноцінний та раціонально організований руховий режим.
Аналіз існуючих здоров’язберігаючих технологій дає можливість виокремити такі типи:
• здоров’язберігаючі – технології, що створюють безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі та ті, що вирішують завдання раціональної організації виховного процесу (з урахуванням вікових, статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних норм), відповідність навчального та фізичного навантажень можливостям дитини;

• оздоровчі – технології, спрямовані на вирішення завдань зміцнення фізичного здоров’я учнів, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров’я: фізична підготовка, фізіотерапія, аромотерапія, загартування, гімнастика, масаж, фітотерапія, музична терапія;

• технології навчання здоров’ю – гігієнічне навчання, формування життєвих навичок (керування емоціями, вирішення конфліктів тощо), профілактика травматизму та зловживання психоактивними речовинами, статеве виховання;

• виховання культури здоров’я – виховання в учнів особистісних якостей, які сприяють збереженню та зміцненню здоров’я, формуванню уявлень про здоров’я як цінність, посиленню мотивації на ведення здорового способу життя, підвищенню відповідальності за особисте здоров’я, здоров’я родини
 13.Гра «Розшифруй речення»
на спинках у вас прикріплені слова. У кого вони є, встаньте і складіть речення.
Питання: Яка мета здоров’язберігаючої технології навчання?
Відповідь:
Головна мета в вихованні і навчанні учнів – це збереження здоров’я.
14.Познайомтесь: Наш досвід!
У нашому навчальному закладі здоров’язберігаючі  технології  в  реалізуються  через наступні напрями  освітньо-виховної  діяльності
15. Об’єднаємо  в групи за допомогою руханки «Молекула».
Запропонуємо  уявити себе атомами, які хаотично рухаються в просторі. Потім скомандуйте: «Об’єднайтесь в молекули по два атоми !» Всі якомога швидше стають у пари. Відтак знову вільний рух і команда: «Молекули по троє».
Група №1 педагоги, чиї № 1,2,3,4,5,6
Група №2 педагоги, чиї № 7,8,9,10,11,12
Група №3 педагоги, чиї № 13,14,15,16,17,18
Ураховуючи вищезазначене, критеріальними показниками сучасного здоров’язберігаючого уроку є: санітарно-гігієнічні, організаційно-навчальні, психологічні та навчально-методичні.
Завдання№1- дати відповідь на питання: санітарно-гігієнічні
№2- організаційно-навчальні
Завдання №3-. навчально-методичні.
На роботу групи відводиться 10 хвилин. Успіхів Вам!
Робота педагогів у групах кооперативного навчання під музичний супровід. (Кожна група обговорює своє питання і пише на плакаті тези (10 мин.) Ведучий групи презентує проект.).
(Відповіді учасників заходу)
Критеріальні показники сучасного аналізу уроку
  з точки зору здоров’язберігаючої педагогіки:
санітарно-гігієнічні:
• санітарно-гігієнічний режим: провітрене приміщення, чисто вимита підлога, відсутність пилу на підвіконнях, наявність кімнатних рослин, чиста дошка;
• раціональне освітлення класу згідно з санітарно-гігієнічними вимогами;
• відповідний тепловий режим, наявність термометра;
• відповідність парт зросту і віку учнів;
• ергономічність кольорового забарвлення навчального приміщення;
• оснащеність уроку необхідним обладнанням, задовільний його стан;
• відсутність монотонних звукових подразників (комфортний для людини рівень шуму – 10 Дб, звичайна спокійна розмова – 40 Дб, максимально можливий рівень звуку, який не шкодить здоров’ю, – 70 Дб);
• тривалість застосування ТЗН згідно з санітарно-гігієнічними вимогами: 25-30 хвилин у 8-11 класах;
організаційно-навчальні:
• чергування видів навчальної діяльності учнів (оптимально – не менше 4-6, середня тривалість одного виду навчально-пізнавальної діяльності не більше 10 хвилин);
• щільність уроку – 60-80 %, середньошвидкий темп уроку;
• оптимальний розподіл навчального матеріалу та доцільність навантаження учнів протягом уроку;
• профілактика втоми
 через оптимальне сполучення фронтальних, групових та індивідуальних
- форм роботи з учнями, зміну довільної та емоційної активності й розслаблення, чергування періодів активності й розслаблення, зміну видів навчальної діяльності;
 застосування протягом уроку динамічних пауз, фізкультхвилинок (для
- очей, шиї, хребта, пальців рук на 20 і 35 хвилинах уроку), масажних вправ, релаксаційних пауз, хвилин розслаблення з використанням музичного супроводу;
• диференційовані домашні завдання – їх обсяг, робочий ритм, з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дітей, їх профільної спрямованості;
психологічні:
• урахування вікових психолого-фізіологічних особливостей учнів:
- у 6-8 років у дітей переважає наглядно-дійове мислення;
- з 8 років у дітей починає формуватися абстрактно-логічне мислення;
- в 11-15 років переважаючим видом діяльності є спілкування з однолітками, важливим є виховання виявлення емоцій тощо;
- урахування особливих потреб дитини (вад розвитку);
• формування мотивації на досягнення успіху в навчанні (пояснення виконання завдань, підтримка зацікавленості, успіхів учнів учителем, організація інтерактивного навчання та надання взаємодопомоги);
• раціональне використання завдань, спрямованих на розвиток пам’яті, уваги, уяви, мислення, мови;
• оцінювання навчальної діяльності дітей шляхом порівняння навчальних досягнень учня не з іншими, а з самим собою;
• створення емоційно-позитивного клімату навчання (суб’єкт-суб’єктна взаємодія, наявність емоційних розрядок, добрих жартів, посмішок, використання гумористичних картинок, афоризмів, музичного супроводження тощо);
• кваліфіковане застосування елементів музикотерапії, рухотерапії, аромотерапії, кольоротерапії, арттерапії, тощо;
• вигляд учнів у кінці уроку:
 відсутність стомлення, висока працездатність, активність, здоровий колір обличчя тощо;
-
 урівноваженість психічного стану;
-
 усвідомлене ставлення до себе, адекватна оцінка своїх здібностей і можливостей інших людей;
-
 віра у свої сили, настанова на успіх у житті;
-
навчально-методичні:
• зв’язок теми, мети, змісту уроку з життям і здоров’ям людини, наявність акцентів на здоров’язбереження;
• особистісна зорієнтованість уроку;
• спрямування уроку на розвиток життєвих навичок, компетентностей, цінностей;
• формування в учнів життєвої мотивації на здоров’я, ведення здорового способу життя;
• методи педагогічного впливу на учнів (оптимально – не менше 3 видів за урок: словесний, наочний, аудіовізуальний, самостійної, активної, інтерактивної діяльності тощо);
• наявність можливості вільного вибору в учнів (виду навчальної діяльності, способу діяльності, рівня складності завдань, способу взаємодії, доведення особистісної думки, самооцінки і взаємної оцінки результатів діяльності, самопізнання);
• наявність і застосування завдань різної складності з урахуванням особистісних можливостей учнів;
• гармонійне поєднання навчання, виховання і розвитку учнів у навчальній діяльності;
• домашнє завдання з можливістю вибору різних рівнів його складності, коментування правильності його виконання.

Отже, сучасний урок має бути здоров’язберігаючим, здоров’яформуючим, здоров’язміцнюючим, спрямованим на формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя, учити культури здоров’я на засадах розвитку життєвих навичок. Такий підхід до сучасного уроку зобов’язує вчителя бути взірцем здорової людини.
Тільки в тісному взаємозв’язку з учнями, батьками, медичними працівниками, практичними психологами, соціальними педагогами, усіма тими, хто зацікавлений у збереженні і зміцненні здоров’я дітей і молоді, педагоги
спроможні створити здоров’язберігаюче освітнє середовище.
16.Руханка «Волочиський холод»
Коли виходиш на вулицю, мороз хапає за щоки (масаж), за вуха (масаж),
Пробирається під куртку (щипати),
Мерзнуть ноги (тупотіти).
А коли заходиш в хату, від тепла пощипують вуха, щоки (терти)
Ти зігріваєшся і розслабляєшся (гладити себе).

17. "Закінчи вираз"

Учасникам педагогічної взаємодії для виявлення результативності заняття пропонується закінчити ряд виразів, зміст яких стосується атмосфери, організації взаємодії.
Витягнути із скриньки речення , прочитати його, закінчити.

·         «Під час роботи на семінарі найскладнішим для мене було…»
·        «Найяскравіше враження …»
·        «Я навчилася…»
·        «Більш за все мене здивувало…»
·        «Тепер я з впевненістю можу сказати, що я можу навчити інших…»
·        «Тепер я знаю, що…»
·        «Мені не сподобалось…»
·        «Я не чекала, що…»
·        «Знання, які мені стануть у нагоді в майбутньому…»
·        «Сьогодні мене змусили замислитися…»
·        «Для мене новою виявилася інформація про…»
·        «У власні педагогічній діяльності буду впроваджувати такі прийоми роботи…»
18.Зворотній зв’язок  
Всі по черзі, підходять до плакату «Квітник спілкування», говорять про те, що найбільше запам’яталося їм  і, якщо їх очікування здійснилися переклеюють свого метелика на квіточку.
 Фоторепортаж