Сторінки

Шукати в цьому блозі

понеділок, 16 липня 2012 р.


Чим цікавий буде цьогорічний першовересень? З якими змінами і оновленнями почнеться новий навчальний рік?

Цьогорічні першокласники почнуть навчання за новим Державним стандартом, за новою програмою і з новими підручниками.

Як зазначають у МОНмолодьспорту України, в процесі розроблення нової редакції Державного стандарту початкової загальної освіти було ретельно вивчено зарубіжний досвід та враховано кращі традиції вітчизняної освіти.

Позитивними змінами Державного стандарту початкової загальної освіти є забезпечення наступності змісту дошкільної та початкової загальної освіти, а також впровадження особистісно зорієнтованого підходу в навчально-виховному процесі початкових класів.

Перевагами затвердженого документа є розроблення єдиного змісту стандарту для усіх мов навчання, використання здоров'язбережувальних технологій та екологічна спрямованість освіти.

А чи з'являться в початковій освіті нові предмети?

Стандартом  передбачено, що з 1 вересня 2012 року в загальноосвітніх навчальних закладах України іноземна мова буде обов'язковою для вивчення з 1-ого класу. Внесено відповідних змін до навчальних планів (1 год. іноземної мови на тиждень) та навчальних програм, а також видано підручники з іноземної мови (англійська, німецька, французька, іспанська) для 1-ого класу.

На скільки відомо, що зміни відбулися і з питань впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в початковій школі. Яка тут ситуація?

Новим Держстандартом передбачено впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітньому процесі початкових класів. Однією із цілей освітньої галузі "Технології" є формування і розвиток в учнів інформаційно-комунікаційної компетентності для реалізації їх творчого потенціалу і соціалізації у суспільстві. З цією метою з 2 класу до інваріантної складової Базового навчального плану включено предмет «Сходинки до інформатики», що буде викладатися у 2 -4 класах початкової школи.

Хто буде викладати цей новий предмет?

Пріоритет при виборі фаху вчителів, які будуть викладати курс «Сходинки до інформатики», рекомендується все ж надавати вчителям початкових класів. Якщо виникатиме якась проблема, тоді за рішенням керівництва ЗНЗ цей курс можуть викладати і вчителі інформатики.

В області організована підготовка вчителів початкових класів до викладання предмету «Сходинки до інформатики» і вона буде відбуватися у 2 етапи.

На першому етапі педагогічні працівники пройшли один із тренінгів за програмою корпорації Майкрософт «Партнерство в навчанні», «Цифрові технології», Іntel® «Навчання для майбутнього» на районному рівні до 30 січня 2012 року відповідно до наказу Міністерства освіти інауки, молоді та спорту України від 3.01.2012 року № 3 «Щодо оволодіння учителями загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційними технологіями.
На другому етапі - підготовку за програмою спецкурсу «Сходинки до інформатики»  на обласному чи районному рівні впродовж 2012-2015 років. Перші групи учителів початкових класів вже підготовлені до роботи в даному напрямку в рамках курсів підвищення кваліфікації у 2012 році.

Для вчителів інформатики, які будуть викладати у 2-4 класах  курс «Сходинки до інформатики», протягом 2013-2015 років будуть проведені спецкурси «Методика роботи у початковій школі».


Хотілося б декілька слів почути про уроки фізкультури. Останнім часом часто ведуться дискусії - оцінювати чи не оцінювати фізкультуру в початковій школі. Чи будуть якісь зміни у викладанні і оцінюванні цього предмету?

Є ще одна відмінність нового Держстандарту  початкової загальної освіти.  У розділі освітня галузь «Здоров'я і фізична культура» базовим навчальним планом  передбачено 4 години на тиждень. Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України розроблена та затверджена нова навчальна програма з предмету «Фізична культура» для учнів 1-4 класів загальноосвітніх навчальних закладів, яка має свої особливості, однією з яких є поновлення тестування учнів за видами (швидкість, витривалість, гнучкість, сила, спритність, швидкісно-силові якості), що були відмінені в 2008 році в зв'язку з трагічними випадками на уроках фізкультури, а також на даний час відмінені заліки  з даного предмета та проведення Державного тестування учнів з видів спорту. Одночасно зменшено кількість контрольних нормативів  із таких випробувань,  як швидкість та витривалість. Зміст уроку фізкультури та його структура залишилася без  зміни. Але з метою адаптації учнів до фізичних навантажень заборонено проводити здачу контрольних нормативів з 1 вересня по 1 жовтня.

Навчальна програма буде вводитися поетапно з 2012-2013 навчального року починаючи з 1 класу.

Разом з тим, є ще одне нововведення в початковій школі. І стосується воно оцінювання учнів. МОНмолодьспорт України повідомило, що в наступному навчальному році навчальні досягнення учнів 1-4-х класів з предметів освітніх галузей «Здоров'я і фізична культура» («Основи здоров'я», «Фізична культура») та «Мистецтво» («Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», «Мистецтво») мають оцінюватись вербально, що є, звичайно, позитивним, бо дасть можливість дитині краще проявити свій внутрішшній світ та свої здібності і таланти.

Отже, нова редакція Державного стандарту початкової загальної освіти зорієнтована на соціалізацію особистості молодшого школяра.


Законом України "Про дошкільну освіту визначено, що освіта має бути обов'язкової з п'ятирічного віку. Чи не означає це, що дітей старшого дошкільного віку необхідно примусово водити  в дитсадок?

Ні про який примус мова не йдеться. Оптимальний варіант, звичайно, дитячий садок. У разі його відсутності у містах і селах відриваються групи для організації роботи з дітьми старшого дошкільного віку на базі навчальних закладів або інших приміщень, здійснюється соціально-педагогічний патронат та інші форми роботи з дітьми.
Хочу звернути вашу увагу на те, що обов'язковість дошкільної освіти для дітей п'ятирічного віку не означає заміну дошкільної освіти на шкільне навчання, діти не повинні сісти за парти, як першокласники у школі, навчатися писати, читати тощо. Провідною діяльністю у житті дитини дошкільного віку була і залишається гра, за допомогою якої необхідно формувати передумови навчальної діяльності.